Fizjoterapia dna miednicy

Terapia dna miednicy jest skierowana do kobiet, które borykają się takimi problemami jak:

- nietrzymanie moczu,

- zaburzenia współżycia: ból / dyskomfort / osłabione czucie / suchość w pochwie,

- w ciąży i w połogu: ból kręgosłupa/ obrzęki kończyn/ rozejście kresy białej,

- obniżeniem narządów,

- bolesne miesiączkowanie, owulacje.

Jestem zrzeszona z fizjoterapeutami zajmującymi się terapią uro-ginekologiczną. Znajdziesz mnie na liście terapeutów dna miednicy w Polsce:

NIETRZYMANIE MOCZU

W zależności od rodzaju, objawami nietrzymania moczu jest:

- częste chodzenie do toalety,

- niezdążanie do toalety,

- wyciekanie moczu w czasie kaszlu, śmiechu, wysiłku fizycznego.

Szybkie zgłoszenie się na terapię skraca jej czas. Jeśli objawy się zbagatelizuje, najczęściej narastają a czasem wręcz wymagają operacji.

Ćwiczenia mięśni Kegla nie zawsze są pomocne. Czasem zamiast wzmacniać mięśnie trzeba je rozluźniać dlatego fizjoterapia w nietrzymaniu moczu jest zindywidualizowana.

ZABURZENIA WSPÓŁŻYCIA

Dolegliwości, o których mało się mówi a dotyczą ponad połowy kobiet.

Kobiety zmagają się z:

- z bólem/ dyskomfortem przy próbie penetracji, w jej trakcie lub w określonych pozycjach,

- osłabionym czuciem lub całkowitą fizyczną niemożliwością przeżycia orgazmu (anorgazmia),

- pochwicą czyli napięciem mięśni uniemożliwiającym współżycie,

- z suchością w pochwie,

- ze spadkiem libido.

Część z tych problemów kojarzona jest wyłączne jako problem psychologiczny lub uważa się, że "jest to normalne w pewnym wieku". Jednakże problemy te bardzo często wynikają z zaburzeń napięcia dna miednicy, które zgodnie z europejskimi zaleceniami w pierwszej kolejności leczy się fizjoterapią.

Najprościej ujmując: napięte struktury dna miednicy się rozluźnia, osłabione wzmacnia. Terapię dobiera się indywidualnie. W celu umożliwienia dotarcia do struktur mięśniowych, powięziowych, więzadłowych i innych, znajdujących się w dnie miednicy, diagnoza jak i samo leczenie jest wykonywane drogą dopochwową.

POŁÓG

W połogu, w terapii, wykorzystuje się wpływ relaksyn, których najwięcej jest w okresie czasu od kilku do kilku tygodni po porodzie. Kluczowe są pierwsze dni. W trakcie terapii wspieram się obrazem USG w celu dokłądniejszej diagnozy.

Dzięki nim można:

- pomóc w walce z bólem,

- przyspieszyć powrót do sylwetki, poprzez mobilizację mięśni,

- rozluźnić napięte i przeciążane ciążą i porodem mięśnie,

- szybko wyleczyć rozejście kresy białej (jeśli powstała),

- uchronić przed powstawaniem zrostu w przypadku cięcia cesarskiego.

W trakcie spotkania z fizjoterapeutą wykonywana jest diagnostyka rozejścia kresy białej i zaburzeń funkcji mięśni brzucha. Leczy się ból po nacięciu krocza i po cięciu cesarskim oraz zapobiega powstawaniu zrostów. Wykonuje się terapię brzucha w celu przyspieszenia powrotu do sylwetki.

Wizyty interwencyjne po porodzie w domu mamy zalecane są od pierwszych dni połogu.

Realizuję "Program Atrakcyjna Mama - by wrócić do formy", którego autorem jest Michał Koszla.

Można mnie znaleźć na liście terapeutów prowadzących Program Atrakcyjna Mama klikając link poniżej:

OBNIŻENIE NARZĄDÓW

Odczuwane jest jako dyskomfort w okolicach intymnych, zauważalne w czasie samobadania lub bardziej nasilone wysuwanie ścian pochwy jest po prostu widoczne. Po wykluczeniu strukturalnych przyczyn, takich jak zerwanie większej ilości więzadeł czy mięśni, fizjoterapia pomaga uniknąć operacji i daje dużą poprawę lub całkowite wyleczenie z dolegliwości.

Zgodnie z międzynarodowymi standardami zawsze po operacji powinna być zalecana fizjoterapia dna miednicy.

BOLESNE MIESIĄCZKI, OWULACJE

Mogą być objawem zaburzeń dna miednicy. Występują wtedy także inne objawy np. takie jak: bóle w obrębie krocza, miednicy, zaparcia, bóle bioder, kości krzyżowej. Wpływają na stan psychiczny kobiety a środki przeciwbólowe pomagają doraźnie, po czasie często wymagają zwiększania dawek leku. Fizjoterapia pomaga dotrzeć do przyczyn problemu i dzięki temu daje długotrwały efekt.